Huolla oikein

Meitä on moneen lähtöön, meitä polkupyörän omistajia. Jotkut meistä osaavat koota oman polkupyöränsä pienistä palasista, toisilla menee sormi suuhun, kun renkaaseen pitäisi pumpata ilmaa. Innokkaimmilla on autotalli muutettu pyöräverstaaksi, joillakin meistä ei välttämättä ole kuusiokoloavaintakaan. Jotkut meistä puhuvat sujuvasti keskiöiden laakereista, useimmat eivät edes tiedä, missä koko keskiö sijaitsee. Onko minunkin pyörässäni sellainen? Suureksi onneksi ja pelastukseksi – meille monille siis – on olemassa pyörähuoltoja. Asiansa osaavat ja laajan työkaluarsenaalin omistavat mekaanikot saavat loihdittua kelvollisen menopelin pahastikin laiminlyödystä polkupyörästä. Ja he tietävät, mistä keskiö löytyy. Tästä huolimatta jokaisen pyöräilijän pitäisi opetella tekemään vähintään helpot hoito- ja huoltotoimet. Polkupyörä kun on monelle arvokkain tai vähintäänkin toiseksi arvokkain kulkuväline. Sen arvo ja toimintakunto – ja turvallisuuskin – säilyy vain hyvällä huolenpidolla.

Pese polkupyöräsi säännöllisesti ja aina tarpeen vaatiessa

  • Älä anna lian jämähtää pyörän runkoon, ketjuun tai rattaisiin, vaan pese se pois välittömästi kuralenkin jälkeen.
  • Tarkista aina pesun yhteydessä, onko pyöräsi runko ja muut osat täysin kunnossa.
  • Ruiskuta rasvaa liuottavaa pesuainetta pyörän ketjuun sekä etu- ja takarattaisiin. Anna sen vaikuttaa muutamia kymmeniä sekunteja.
  • Harjaa ketju ja rattaat puhtaaksi runsaan veden kera astianpesu- tai hammasharjalla tai tarkoitukseen tehdyillä erikoisharjoilla.
  • Huuhtele pestyt kohdat huolellisesti.
  • Puhdista samoilla välineillä myös vanteet ja erityisesti niiden jarrupinnat.
  • Levitä puhtaassa vedessä vaahdotettua astianpesuainetta tai erikoispesuainetta pyörän runkoon ja kaikkiin rasvattomiin osiin.
  • Pese runko, vanteet, pinnat, ohjaustanko, satulatolppa ja muut osat pehmeällä ja puhtaalla sienellä.
  • Huuhtele pyörä runsaalla juoksevalla vedellä välittömästi pesun jälkeen.
  • Älä edes harkitse painepesurin käyttöä missään pesun vaiheessa, sillä se tunkee veden helposti laakereiden arkoihin paikkoihin ja saa aikaan melkoista tuhoa.
  • Kuivaa pyörä pehmeällä kankaalla. Viimeistele putsaus aina silloin tällöin runkoa suojaavalla vahalla.

Öljy ja ilma viimeistelevät perushuollon

  • Voitele pyörän ketjut välittömästi pesun ja kuivauksen jälkeen. Tiputtele ketjuöljyä ketjun “sisäpinnalle”, josta se kampia pyörittäessäsi imeytyy keskipakovoiman avulla ketjun nivelosien sisään.
  • Anna öljyn imeytyä puolisen tuntia ja pyyhi sen jälkeen ketjujen pinnat puhtaaksi kaikesta näkyvästä rasvasta.
  • Ruiskuta silloin tällöin öljyä myös vaijerien suojakuoriin, jotta vaihde- ja jarruvaijerit pääsevät liikkumaan niissä liukkaasti.
  • Tarkista, että etu- ja takapyörän kiinnityslinkut ovat lujasti kiinni ja pyörät pyörivät suoraan. Pumppaa renkaisiin ilmaa. Noudata ulkorenkaan kyljessä näkyviä painesuosituksia ja käytä aina sellaista pumppua, jonka suutin on tarkoitettu pyörässäsi oleville venttiileille.
  • Varmista samalla, että renkaasi ovat vielä ajokunnossa. Renkaissa ei saa olla halkeamia ja siinä tulee olla riittävästi kulutuspintaa jäljellä.
  • Harkitse vakavasti jalkapumpun hankkimista, jollei sinulla vielä ole sellaista. Se on ylivoimaisesti paras ja helpoin tapa pitää riittävästi ilmaa renkaissa.
  • Tarkista säännöllisesti, että kaikki pyöräsi ruuvit ja mutterit ovat kunnolla kiinni. Älä vedä niitä liian kireälle, jottet rikkoisi niiden kierteitä tai pyöräsi rakenteita. Käytä vaseliinia kiristäessäsi ruuveja.

Polkupyörän perushuoltoon

  • pesuvati
  • juoksevaa vettä (esimerkiksi kastelukannu on kätevä puutarhaletkun korvike)
  • pesuainetta
  • harja
  • pehmeä sieni
  • ketjuöljyä
  • muutama riepu
  • hyvä pumppu
  • riittävä määrä kuusiokoloavaimia tai monitoimityökalu

Vuosi- tai kilometrihuolto asiantuntevassa liikkeessä

Nykyisten autojen mittaristoissa on merkkivalo, joka syttyy, kun edellisestä huollosta on kulunut tarpeeksi aikaa tai kilometrejä on kertynyt riittävästi. Valitettavasti samanlaista muistutusta ei ainakaan vielä ole polkupyörien ohjaustangossa tai matkamittarissa. Siinä vaiheessa, kun pyörä kolinalla tai rahinalla ilmoittaa, että kaikki ei ole ihan kohdallaan, on huoltoon useimmiten jo kiire. Oman ajomukavuuden ja -turvallisuuden sekä polkupyörän eliniän kannalta olisi viisaampaa tehdä määräaikaishuolloista rutiinia.  

  • Vie pyörä asiantuntevaan huoltoon vähintään kerran vuodessa. Jos ajat paljon, huoltotarve on suurempi. Pyydä huoltoa tekemään pyörääsi perusteellinen tarkistus ja korjaamaan tai vaihtamaan tarvittavat osat.
  • Käytä huoltoa myös silloin, kun pyörässäsi pitää vaihtaa kuluvia osia – esimerkiksi ketjut, rattaat tai jarrupalat – sekä tarkistaa ja voidella laakerit sekä kiristää tai vaihtaa pinnat.
  • Jos osaamisesi, ehtimisesi tai työkalusi eivät riitä, käytä huoltoliikkeen palveluita myös jarrujen ja vaihteiden säätöön.