Runkokoon valinta

 

Polkupyörän runkokoon valinta on yksi tärkeimmistä ajomukavuuteen ja pyöränhallintaan liittyvistä tekijöistä. Lähtökohta kaikkien Tunturi-runkojen mitoituksessa on suomalaisen pyöräilijän fysiologia.

Harkitut koot

Tunturin runkomitoitus rakentuu kasvukäyrästöjen ja suomalaisen väestön keskiarvokokojen pohjalle. Näiden perusteella on valittu optimit runkokorkeusvaihtoehdot miehille ja naisille. Pyörän oikeaan mitoitukseen vaikuttavat eniten rungon pituus eli olemassa olevan tai kuvitellun yläputken mitta sekä rungon korkeus eli pystyputken mitoitus.

Pystyputken korkeus

Pystyputken tulee olla korkeudella, jolla pyöräilijä pystyy seisomaan hajareisin pyörän päällä, molemmat jalat tukevasti maassa. Maastopyörien rungot ovat matalampia kuin muissa pyörätyypeissä, joten kasvava nuori saattaa hyvin ylettyä pyörän polkimille, mutta rungon pituus voi silti jäädä käyttöturvallisuuden kannalta liian suureksi.

Rungon mitat muotoutuvat käyttötarkoituksen mukaisesti

Polkupyörän rungon ajettavuuteen vaikuttavat kulmat, istuinputki ja haarukka ovat erilaisia. Urheilulliseen ajoon tarkoitetuissa pyörämalleissa runkokulmat ovat jyrkemmät kuin verkkaisempaan ajoon tarkoitetuissa malleissa.

Haaramittasääntö

Vanhalla ja hyväksi havaitulla haaramittasäännöllä (maantiepyörässä yläputken ja nivushaaran välissä n. 5 cm, maastopyörässä n. 10 cm) vältetään suurimmat kömmähdykset runkokoon valinnassa. Muista kuitenkin, että mitoitussäännöt perustuvat keskiarvolaskelmiin, eikä yksilöllisiä eroja runkojen valmistuksessa voi huomioida. Tarvittaessa ohjainkannattimien ja istuinkannattimien säädöillä sekä vaihdoilla voidaan räätälöidä runkoa paremmin sopivaksi.