Sähköpyörä, eli sähköavusteinen polkupyörä

Sähköavusteisesta pyörästä käytetään usein nimeä sähköpyörä. Sähköavusteinen pyörä vaatii yleensä fyysistä polkemista, johon moottori voi antaa lisävoimaa.

Suomen lainsäädännön mukaisesti sähköpyörät voidaan tavallaan jakaa kahteen eri luokkaan:

1) Sähköavusteinen polkupyörä (< 250 W)

Sähköavusteisille polkupyörille on Suomessa määrätty enimmäistehoksi 250 W ja maksiminopeudeksi 25 km/h. Sähköavusteiset pyörät eivät saa toimia pelkällä sähkömoottorilla, vaan sähkömoottorin tarkoitus on lähinnä avustaa sinua omassa matkanteossasi.

Sähköavusteisella pyörällä noudatetaan polkupyöräilijän säännöksiä. Sähköavusteisia polkupyöriä ei tarvitse rekisteröidä eikä vakuuttaa.

2) Kevyt kaksipyöräinen moottorilla varustettu polkupyörä (250 – 1 000 W)

Tehokkaammat sähköpyörät saavat kulkea pelkän sähkömoottorin kuljettamana, mutta nopeus ei saa ylittää 25 km/h. 

Tämän teholuokan sähköpyöriä ei tarvitse rekisteröidä, eikä niiden ajamiseen tarvita ajokorttia, mutta ne täytyy vakuuttaa ja niissä tulee olla merkinantolaite, takaheijastin sekä etuvalo.

Sähköpyörän käyttö -ikoni

Kenelle ja mihin käyttöön se sopii?

Sähköpyörä on erinomainen väline työmatka-ajoon, sillä se tarjoaa normipyöräilyyn verrattuna hiettömän tai ainakin vähemmän hikisen ajon.

Tunturin sähköpyörissä on neljä- tai viisiportainen tehoalue, joita voit vaihtaa tarpeen mukaan. Suoralle tielle kevyempi apu ja ylämäkeen saa reippaampaa apua.

Se sopii myös ihmisille, joiden pyörämatkat sisältävät hieman epätasaisempia maastoja, sillä sähkömoottori tekee jyrkkienkin ylämäkien nousemisesta suhteellisen vaivatonta.

Voiko sähköpyörällä ajaa talvellakin?

Sähköpyörällä voi hyvin ajaa myös talven pakkasillakin. Muista kuitenkin tarkistaa pyörän käyttöohjeista akun käyttölämpötilat. Pakkasilla kannattaa kuitenkin ottaa akku aina mukaan lämpimään, jos säilytät pyörää ulkona.

Sähköpyörän moottori -ikoni

Sähkömoottorin sijainti: Etu- vai keskimoottori?

Sähköpyörissä moottori voi sijaita etunavassa, keskellä tai takanavassa. Tunturin sähköpyörissä moottori sijaitsee joko etunavassa tai keskellä.

Etumoottorilla varustetut pyörät ovat etuvetoisia ja ne sopivat esimerkiksi yleispyöräksi kaupunkiajoon. Tunturin keskimoottoriset sähköpyörät on varusteltu tehokkaalla Yamaha-sähkömoottorilla ja -akulla.

Moottorin sijainti keskellä auttaa myös pyörän tasapainoituksessa, jolloin sen ajettavuus on lähempänä tavallista polkupyörää. Keskimoottorilla varustetut mallit sopivat hyvin esimerkiksi työmatkapyöräilyyn tai pyöräretkille.

Oikeanlainen vaihteiden käyttö takaa keskiömoottorin voiman optimaalisen hyödyntämisen ja siten keskiömoottori tuntuu vahvalta ajettaessa.

Sähköpyörän akku -ikoni

Akun kesto yhdellä latauksella?

Akun kesto riippuu monista tekijöistä, mutta yleensä yksi lataus riittää noin viiden tunnin tai 70-110 kilometrin matkan sähköavusteiseen polkemiseen. Talvella ajomatka voi pakkasista johtuen lyhentyä jopa kolmanneksella – mutta ei kuitenkaan estä talvipyöräilyä.

Tunturin sähköpyörissä käytetään moderneja litiumioniakkuja, joiden jännite pysyy tasaisena akun latauksesta riippumatta. Eli sähköavun määrä ei ”hiivu” akun latauksen pienetessä. Sitä voi myös ladata mielin määrin, akun varauksesta huolimatta.

Kauanko lataaminen kestää?

Akku sekä akkulaturi taas vaikuttavat latausaikaan, yleensä se kestää kuitenkin muutamia tunteja.

Kätevintä on ladata akkua vaikka öisin. Akku on yleensä helposti irroitettavissa ja voidaan ladata erillisessä verkkovirtalaturissa, joten se ei ole hirveän vaivalloista päivittäiseen käyttöön.

Akun elinikä?

Akun elinikään vaikuttavat sen käyttömäärät sekä latauskerrat. Akun keskimääräinen elinikä on kuitenkin normaalissa käytössä kolmesta viiteen vuotta. Hyvin säilyttämällä pidempäänkin.

Videoita sähköpyörän käytöstä